LEKTORI ÚTMUTATÓ
Alapelvek
A GeoMetodika földrajzszakmódszertani folyóiratban lektorált írásokat közlünk. A lektorálás az egyik eleme annak az ellenőrző folyamatnak, amelynek eredménye, hogy a folyóiratban csak magas színvonalú, a folyóirat szellemiségének és küldetésének megfelelő munkák jelenhessenek meg. Mivel a folyóirat olvasóközönsége nem elsősorban kutatók köréből kerül ki, ezért azt is mérlegelni szükséges, hogy a köznevelésben dolgozó földrajztanárok számára hasznos-e az írás. A lektorok a szaktudományos és a szakmódszertani szempontok mellett a tanulmányok, cikkek szerkezetét, nyelvezetét is véleményezik.
Az összefoglaló lektori vélemény egy szempontrendszer alapján készül. Az apróbb javítanivalókat a kéziratban jelöljük.
a GeoMetodika Szerkesztősége
Lektori vélemény
a GeoMeodika folyóirat tanulmányáról, cikkéről
A rovat megnevezése
Tanulmányok – Módszertani műhely – Kaleidoszkóp – Kitekintő
(A megfelelő rész aláhúzandó)
A tanulmány, cikk szerzője:
A tanulmány, cikk címe:
Összefoglaló vélemény
Kérjük, röviden fogalmazza meg, hogy összességében mi a véleménye a munkáról. Térjen ki röviden a tanulmány, cikk erényeire és hiányosságaira!
A tanulmány, cikk publikálhatóságának véleményezése
A tanulmány, cikk első közlésnek számít-e?
Az eredményeket ebben a formában a szerző(k) közölték-e már máshol? igen – nem
Ha igen, akkor milyen mértékű a szövegegyezés?
teljesen megegyezik – nagyvonalakban megegyezik (kétharmadánál nagyobb mértékben) – felében megegyezik – felénél kisebb mértékben megegyezik
(A megfelelő rész aláhúzandó)
Kérjük, egyértelműen fogalmazza meg, hogy a tanulmányt, cikket…
- elfogadja változtatás nélkül, publikálásra javasolja;
- elfogadja kisebb javításokkal, publikálásra javasolja;
- elfogadja publikálásra, de jelentősebb átdolgozást kér;
- nem tarja alkalmasnak publikálásra.
(A megfelelő rész aláhúzandó)
Indoklás elutasítás esetén
Ha a tanulmányt, cikket nem tartja alkalmasnak publikálásra, kérjük, hogy részletesen indokolja meg.
Részletes értékelés, javaslatok az átdolgozásra (amennyiben szükséges)
Lektori véleményében, kérjük, válaszoljon az alábbi kérdésekre:
- Milyennek találja a tanulmány, cikk témáját? (relevancia, hasznosság, újdonság, gyakorlati jelentőség, illeszkedés a folyóirat profiljába)
- Mi a véleménye a tanulmány címéről? (pontosság, egyértelműség, tartalom pontos lefedése, figyelemfelkeltés, nyelvhelyesség)
- Megfelelőnek tartja-e a tanulmány, cikk szerkezetét? Mennyiben követi a szerző a folyóirat elvárásait? (fejezetek száma, aránya, logikai sorrendje)
- Milyennek ítéli meg a tanulmány, cikk problémafelvetését, kérdéseit, célkitűzéseit?
- Véleménye szerint a szerző milyen színvonalon dolgozta fel a szakirodalmat, milyen a tanulmány, cikk elméleti megalapozottsága?
- Ha a tanulmány, cikk egy mérés eredményeit ismerteti, akkor hogyan értékeli az alkalmazott tudományos módszerek színvonalát? (módszer helyes kiválasztása, helyes alkalmazása)
- Hogyan értékeli az eredmények bemutatását, értékelését, a tanulmány, cikk összefoglalását?
- Hogyan értékeli a munka szakmódszertani hozadékát? (teljesen új módszer, megközelítés ismertetése, már ismert módszerek problémáinak feltárása, szemléletformálás, gyakorlati módszertani tanácsok stb.)
- Mennyiben felel meg a tanulmány, cikk a GeoMetodika által támasztott formai szempontoknak? (terjedelem, hivatkozások, irodalomjegyzék stb.)
- Milyennek tartja a munka illusztrációit (amennyiben releváns)? (ábrák, táblázatok, képek, térképek) Betöltik-e az illusztrációk a funkciójukat?
- Hogyan ítéli meg a tanulmány, cikk stílusát, nyelvezetét? (nyelvi és nyelvhelyességi szempontok, szaknyelv, olvasmányosság, érthetőség)
- Milyen egyéb megállapításai, javaslatai vannak a szerző(k) számára a tanulmánnyal, cikkel kapcsolatban?